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______________ AMBIENTEDIRITTO ______________

 

RIGHTS OF NATURE IN THE CONSTITUTIONS OF ECUADOR AND BOLIVIA.

THE PRINCIPLE OF BUEN VIVIR AND THE CONSTITUTIONAL SUBJECTIVITY OF NATURE.

 

Damiano Fuschi

 

Abstract [ITA]: L’espressione castigliana “buen vivir” è correlata alla cosmovisione indigena presente in America Latina. Questa è stata inserita nella Costituzione di Ecuador e Bolivia, rispettivamente il 20 ottobre 2008 e 7 febbraio 2009. Stando alla visione occidentale di sviluppo, vi è una vita piena e soddisfacente all’aumentare della ricchezza e della produzione di beni e servizi di ogni singolo Stato che potranno essere usufruiti da ogni singolo cittadino. Per i popoli indigeni tradizionali, la vita non si svolge in funzione esclusivamente alla sfera economica. Molto rilievo viene conferito alle conoscenze tradizionali, al rispetto della natura e alla vita in comunità in condivisione e rispetto reciproco. L’aspetto principale di questa visione cosmogonica è l’armonia con la natura, con la naturaleza, tutto ciò si riflette nella produzione di beni e servizi, i quali devono essere il più possibile equilibrati e rispettosi di essa. Questo approccio segna il passaggio, almeno teorico, ad una visione ecocentrica del diritto dell’ambiente. Assume rilievo nei giorni di maggio 2023 la proposta di Correa del 15 agosto 2013 in cui chiese al Parlamento di attuare il cosiddetto “piano b” del progetto Yasunì-ITT, per un parziale sfruttamento del sottosuolo del parco nazionale Yasunì (abitato da popolazioni indigene tradizionali). Contravvenendo sia al rispetto ambientale sia alla tutela della popolazione indigena, questo caso è ritornato attuale poiché la Corte costituzionale dell’Ecuador, dopo un primo diniego, ha approvato il Referendum popolare per decidere sul blocco delle estrazioni dal sito di Yasunì. Pertanto, stando alla disciplina che regola il referendum, in Ecuador, entro 75 giorni dal 9 maggio 2023 sarà indetta la consultazione popolare. Alla luce di questa analisi si propone, in conclusione una riflessione sulla metodologia giuridica utilizzata per studiare questa fattispecie.

Abstract [ENGL]: The Castilian expression “buen vivir” is related to the indigenous cosmovision found in Latin America. This was included in the Constitution of Ecuador and Bolivia on October 20, 2008 and February 7, 2009, respectively. According to the Western vision of development, there is a full and satisfying life as the wealth and production of goods and services of each individual state increases and can be enjoyed by each individual citizen. For traditional indigenous peoples, life is not solely a function of the economic sphere. Much emphasis is placed on traditional knowledge, respect for nature, and living in community in sharing and mutual respect. The main aspect of this cosmogonic vision is harmony with nature, naturaleza, all of which is reflected in the production of goods and services, which must be as balanced and respectful of it as possible. This approach marks the transition, at least theoretically, to an ecocentric view of environmental law. Significant, in the days of May 2023, is Correa’s proposal of August 15, 2013 in which he asked Parliament to implement the so-called “plan b” of the Yasunì-ITT project, for the partial exploitation of the subsoil of Yasunì National Park (inhabited by traditional indigenous peoples). Contrary to both environmental respect and the protection of the indigenous population, this case has returned to the present day as Ecuador’s Constitutional Court, after an initial denial, approved the People’s Referendum to decide on blocking extraction from the Yasunì site. Therefore, according to the Ecuadorean rules governing the referendum, the popular consultation will be called within 75 days from May 9, 2023. In light of this analysis, a reflection on the legal methodology used to study this case is proposed in conclusion.

 

SUMMARY: 1. Introduction – 2. The meaning of buen vivir – 3. From anthropocentrism to ecocentrism – 4. The process of subjectification of nature on the constitutional level – 5. The Ecuadorean Constitution: key aspects – 6. The Constitution of the Intercultural Republic of Bolivia: key aspects – 7. Ecuador and Bolivia compared – 8. Court cases related to nature protection (buen vivir) in Ecuador and Bolivia – 9. Conclusions on the method of research on the subject of neo-Andean constitutionalism.

 


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